۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
تعداد بازدید: ۱۶۷۶۱۷
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: مشکل فساد یک چیز است و اینکه تابلویی برای این موضوع درست شده، تابلوی کاملا غلطی است موضوع دیگری است؛ بنابراین خواهش من از شما این است که ببینید که رتبه ادراک فساد از کجاست؟ اینکه فکر کنیم فساد در ایران از تمام کشور‌های آفریقایی، آمریکای لاتین و ... بیشتر است، حتما غلط است.
کد خبر: ۳۵۲۹۷

 فساد در جا‌هایی رخ می‌دهد که خیلی معلوم و بدیهی است | چطور یک دفعه یک مارکی می‌آید همه جا را در بر می‌گیرد؟

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، در نهمین دوره همایش مبارزه با فساد که به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد، گفت: تمام مشکل این نیست که چون ساختار دولتی فساد وجود دارد و در خیلی موارد هم در بخش‌های خصوصی فساد بوده است‌. مهم این است که فساد کجاست و چه کارهایی باید انجام داد تا زمینه‌های فساد به حداقل برسد. همچنین فساد باید زود کشف شود و مجازات آن نیز باید سریع و مناسب باشد زیرا یک زمانی ممکن است مجازات آن زیاد باشد اما  آنقدر طول بکشد که هیچ اثرگذاری نداشته باشد و الان هم مواردی است که بعد از سالیان سال حکمی برای آن صادر می‌شود و به این ترتیب آن حکم و مجازات هیچ گونه اثر بازدارندگی ندارد. 

بیشتر بخوانید: اینکه هر چند روز فریاد مبارزه با فساد و دستگیری چندین باند بلند شود، راهکار مبارزه با فساد نیست!

رتبه ایران در کسب و کار جهانی 50 تا کاهش می‌یابد لذا این کارها انجام شد اما  با وجود پیگیری در دنیا ثبت نشد و بعدا متوجه شدیم که یک فساد بزرگ وجود دارد و آنکه عربستان سعودی با پرداخت پول مانع این موضوع است.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه یک بار در هیات‌های  اندیشه ورزی وزارت اقتصاد این سوال را مطرح کردیم که چرا رتبه ایران در مورد سهولت کسب و کار بیش از 120 است. لذا ما هدف گذاری کردیم که رتبه ایران را 50 تا کاهش دهیم و برای کاهش این عدد براساس صحبت‌هایی که با مراکز خارجی مربوطه انجام شد. پیرو پیگیری‌ها به ما اعلام شد در صورتی که پنجره سبز کسب و کارها را تشکیل دهیم و همچنین نسبت به تشکیل دادگاه تخصصی اقدام کنیم رتبه ایران در کسب و کار جهانی 50 تا کاهش می‌یابد لذا این کارها انجام شد اما  با وجود پیگیری در دنیا ثبت نشد و بعدا متوجه شدیم که یک فساد بزرگ وجود دارد و آنکه عربستان سعودی با پرداخت پول مانع این موضوع است و خواهان بودند که رتبه ایرانی منفی باشد و در نهایت هم اعلام کردند شاخص تغییر کرده است. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: بنابراین رتبه ادراک فساد که 148 مطرح شده نیز قطعا خلاف است. مشکل فساد یک چیز است و اینکه تابلویی برای این موضوع درست شده، تابلوی کاملا غلطی است موضوع دیگری است. بنابراین خواهش من از شما این است که ببینید که رتبه ادراک فساد از کجاست؟ اینکه فکر کنیم فساد در ایران از تمام کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و غیره بیشتر است، حتما غلط است. البته این دلیل نمی‌شود که فساد را مهم ندانیم. 

وی افزود: اینکه منظره ایران را در رابطه با فساد خراب کنند، در تجارت و جایگاه ایران اثر دارد. چهره ایران برای تجارت و کاسبی بسیار مهم است و نباید تخریب را تشویق کنیم، بلکه باید دفاع کنیم اما در مقابل هم فساد قابل قبول نیست.

 فساد در جا‌هایی رخ می‌دهد که خیلی معلوم و بدیهی است | چطور یک دفعه یک مارکی می‌آید همه جا را در بر می‌گیرد؟

آقا محمدی گفت:  فساد در جاهایی رخ می‌دهد که خیلی معلوم و بدیهی است در یک اقلامی که معلوم است چقدر سالانه باید تخصیص یابد و صاحبان کسب و کار از قدیم معلوم بوده است برندهای مختلف چای معلوم  بوده و چطور یک دفعه یک مارکی می‌آید همه جا را در بر می‌گیرد و همه تسلیم می‌شوند و این در موارد زیادی تکرار شده است و فقط در مورد چای نبوده است. یک دفعه هواپیمایی قشم همه جا را در بر گرفت و در حالی که نه سابقه‌ای دارد نه کاری کرده و بعد از همه بهتر می‌شود. آیا افراد تاجر و عضو اتاق‌ها نیستند؟ چطور رقبای او وارد صحنه نشدند؟ این وضعیت نیاز به یک مبارزه پیشگیرانه دارد.

وی افزود: بالاخره چطور می‌شود یک عده حقوق یک عده را بردارند و گروهی بیایند و 50 درصد سهم بازار را بردارند در حالی که یک عده‌ای که 30 و یا 50 سال و حتی چند نسل در یک بازار کار کرده‌اند 5 درصد از سهم بازار هم ندارند. نهادهایی وجود دارد که باید این مسائل را بگویند و مبارزه با این مفاسد حفظ آبرو است و کشور هم موظف است که حفظ آبرو کند لذا باید به مساله رسیدگی کند و همه باور کنند که چه اتفاقی افتاده و صفر تا صد آن چه بوده است. چطور وقتی یک قتلی رخ می‌دهد همه جزئیات آن بیان می‌شود که چه اتفاقی افتاده است. لذا در این زمینه‌ها هم باید اطلاع رسانی مستمر باشد. 

اولین علائم فساد را اهل کسب و کار درک می‌کنند و ادراک آن‌ها از فساد احساسی نیست بلکه نسبت به آن ادراک واقعی دارند. لذا سوت‌زنی واقعی اجرایی  اینجا اتفاق می‌افتد. 

آقا محمدی بیان داشت:  ادارک فساد، واقعیت فساد نیست بلکه درک موثر آن است پس اطلاع رسانی نیز موضوع مهمی از ادراک فساد است. 

وی افزود: اولین علائم فساد را اهل کسب و کار درک می‌کنند و ادراک آن‌ها از فساد احساسی نیست بلکه نسبت به آن ادراک واقعی دارند. لذا سوت‌زنی واقعی اجرایی  اینجا اتفاق می‌افتد. 

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: بنابراین از شما فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی می‌خواهم که آنچه را فکر می‌کنید که فساد وجود دارد و یا در حال رخ دادن  است و یا رخ داده است و رسیدگی نشده، جمع‌بندی کنید و گزارشی را آماده کنید تا دیدگاه و نقطه نظر شما در این مسائل مطرح و به خوبی شنیده شود.

برچسب ها: اتاق بازرگانی تهران فساد مبارزه با فساد فساد اقتصادی فساد مالی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
ارسال نظر
آخرین اخبار